It's All About Culture, they said. - Reisverslag uit Porto, Portugal van Kyana GrootLeven - WaarBenJij.nu It's All About Culture, they said. - Reisverslag uit Porto, Portugal van Kyana GrootLeven - WaarBenJij.nu

It's All About Culture, they said.

Door: Kyana

Blijf op de hoogte en volg Kyana

26 April 2016 | Portugal, Porto

Olá, bom dia! De tijd gaat veel te snel!!!

Ondertussen is het lenteweer gearriveerd en heb ik toch echt even de behoefte om weer een verslagje te schrijven.

De afgelopen tijd heb ik vooral veel tijd besteed aan het leven van het nieuwe leven hier in Porto. Vlak voor mijn vorige blog had ik al een excursie gedaan met ESN (de studentenverenging voor exchange students). Braga en Guimaraēs zijn pittoreske stadjes in noordelijke richting van Porto. In Braga is het prachtige Santuário do Bom Jesus do Monte te zien. Een (katholieke) kerk dat bovenaan de berg is gebouwd en vanaf de trappen naar beneden over de heuvel heb je een mooi uitzicht over de stad. Een bedevaartsoord met standbeelden van Jezus aan het kruis of het kruis dragende zijn hier te zien en als je nog verder naar beneden gaat kom je door het bos bij de stad (wat wij niet hebben gedaan, nadeel van met zo'n grote groep reizen).

In Guimaraēs (lees: ghimaareijesh) hebben we een kasteel en paleis bezocht, behorende bij de UNESCO-Werelderfgoedlijst. In het Paleis kun je, zoals gewoonlijk, zien hoe ze destijds leefden en het kasteel is van de buitenkant interessanter dan de binnenkant (een beetje subjectiviteit toevoegen mag best in mijn blog vind ik).

Ook heb ik Madrid bezocht. Het plan was om met een aantal mensen van mijn vorige huis te gaan, maar op dit soort momenten komen cultuurverschillen erbij kijken. Wat dat betreft ben ik een echte Hollander. Ze hadden namelijk een heel groepje mensen toegevoegd aan de reis zonder dat te vertellen (ik zal de nationaliteiten maar niet noemen). En ook de reis zelf was the worse trip I ever had (oke ik overdrijf een beetje). In het kort komt het neer op totaal geen behoefte te hebben aan de wens van anderen, bij de groep blijven kennen ze niet, overleggen en plannen kennen ze al helemaal niet. En natuurlijke persoonlijke karaktereigenschappen, de een vind het leuk om te drinken en te blowen in het park maar anderen willen gewoon zoveel mogelijk van de stad zien.. Maargoed, des te grotere reden om deze mooie stad nog eens te bezoeken:)

Het leven in Porto: de uni is vooral leuk en gezellig.. er wordt van de Portugese studenten wel veel meer verwacht dan van ons. Het groepje exchange students op de campus zijn in elk geval wel gemotiveerd genoeg om naar de uni te komen. Dit terwijl de vakken voor de meeste van hen vooral extra is en niet meetelt voor hun bachelor (wat bij mij wel het geval is).

Ondertussen heb ik gebruik kunnen maken van de muziekstudio incl. instrumenten van een echtpaar die ik in Riverside international church heb ontmoet (Britse man, Angoleze vrouw. En ze zijn nogal wealthy). Op de valreep had ik met Giels talentenjacht meegedaan, omdat er wat persoonlijke dingen waren die ik op de een of andere manier op muziek wilde zetten. Ik zou zeggen, Giel, bedankt dat ik in de top 130 zat, maar ik heb nu gewoon echt even geen tijd voor presteren op dat level..HAHA :) Maar vanwege deze contacten kan ik mijn piano en zangkunsten ten minste een beetje bijhouden op sommige momenten, ook wel fijn.

De reis naar Algarve was ook een groot feest. Spontaan geboekt tijdens/na de les met een studiegenootje uit Griekenland. En vlak voordat het vliegtuig zou opstijgen kreeg ik te horen dat ik nog een kans had om in de top 100 te komen... Vervolgens tijdens deze trip in een grote hurry een nieuw nummertje proberen te schrijven. Uiteindelijk 2 dagen later onderweg naar het prachtige Sagres (het zuidelijkste punt van Portugal) toch niet erbij. Die avond heerlijk genoten van live-muziek in Lagos en on we go! De eerste dagen waren we trouwens in Faro, een klein stadje in Algarve te bereiken met een uurtje vliegen vanaf Porto. Daar een aantal visserseilandjes bezocht (Culatra, Armona en Farol) vanaf het dorpje Olhão. Daarna met de trein een nachtje doorgebracht in Albufeira (of moet ik zeggen: New-England) en als laatste Lagos met de mooie (te kleine) stranden.

Helemaal kapot van de reis ben ik de volgende dag toch maar gaan surfen, omdat de tijd dringt en ik nog steeds naar de Surf Church wilde. Ja dit is echt een geloofsgemeenschap op evangelische basis. Omdat Riverside vooral bestaat uit gezinnen wilde ik toch op zoek gaan naar meer leeftijdgenoten. En dat is wel gelukt. De mensen die de Surf Church ruim een jaar geleden hebben opgezet zijn onder andere missionarissen uit USA. Het was een heerlijke dag. Omdat ik al een paar keer eerder surflessen had genomen in Matosinhos (het strand vlakbij Porto en vlakbij mijn huis) heb ik al een basisje. Via Facebook heb ik contact met ze opgenomen en ben gewoon gegaan. Ik kon een wetsuit en board lenen en heb gelijk nieuwe mensen leren kennen van over heel de wereld (Finland, USA, Moldavië, Australië, Canada..). Na het surfen werd er een heerlijke maaltijd geserveerd in het huis van een van de 'voorgangers'. Een heel cool 'surfkoppel' om het maar zo te noemen en ook een paar andere echtparen die Portugees/Braziliaans zijn. Na de maaltijd was er worship, gewoon lekker simpel met gitaar en daarna was er een overdenking gegeven door een Portugese jongen van ongeveer mijn leeftijd (en het werd natuurlijk vertaald in het Engels, want mijn Portugees is nog lang niet zo goed hoor..).
Wat bleek: er was ook een organisatie die christelijke studenten zoekt om een studentennetwerk te vormen die passie hebben voor Jezus. Het is hier namelijk niet zo 'luxe' dat er allemaal christelijke studentenverenigingen zijn waaruit je kunt kiezen. Een super cool project waar ik binnenkort mee aan de slag ga...! :)

Gisteren heb ik met de Riverside kerk in het prachtige weer in het plaatsje Lagoa een 17km hike gelopen. Helemaal gesloopt maar man wat een mooie natuur hebben ze hier. Na terugkomst en een powernap ben ik eindelijk eens naar Ribeira gegaan.. Iedere maandagavond in Ribeira (letterlijk: rivieroever) staan de studenten te chillen met een biertje langs het water met uitzicht over de brug. Que linda! Enige nadeel is dat dit ook weer erg laat begint, na middernacht wordt het pas druk.

Gisteren, 25 april was het bevrijdingsdag hier. Volgende week is Queima das Fitas. Een feest voor en door studenten, met 8 dagen lang feesten om hun afstuderen te vieren. Ook is het beroemde en de enige studentenvereniging 'Tuna' hier aan het promineren. Dit studentengezelschap is een beetje te vergelijken met de corporale verenigingen in Nederland. Ze hebben wel allemaal hetzelfde uniform aan, zwarte nette kleding met een zwarte cape om. Op de uni maar ook op de straat kun je ze herkennen. De freshmen, de eerstejaars herken je aan de (rode) shirtjes en tijdens dit feest is er een parade waar de eerstejaars geïnaugureerd worden (nadat ze een jaar lang zijn getortured) en ook die zwarte kleding mogen dragen (ik liet mij vertellen dat het complete pak voor de jongens alleen al bij elkaar iets van 400 euro kost...). Deze studenten had ik al in een trip naar Moncorvo gezien. Ze zingen hele tijd liedjes, spelend op gitaren, mandolins, percussie etc. Ze treden ook wel eens op en als ze zingen doen ze dat gescheiden. Ze hebben elk (meisjes/jongens) hun eigen liedjes (en dansjes).

Next stop: the Azoren (ook last minute geboekt..). Too little time, too much to do. De final exams komen er ook nog eens aan.. druk druk druk!!!

Beijinhos!!!!
xoxoxox

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kyana

Law student Loves God, Music & Life

Actief sinds 13 Maart 2016
Verslag gelezen: 191
Totaal aantal bezoekers 2443

Voorgaande reizen:

12 Februari 2016 - 01 Juli 2016

Mijn eerste reis

Landen bezocht: