‘Verbranding van de linten’ - Take me home - Reisverslag uit Porto, Portugal van Kyana GrootLeven - WaarBenJij.nu ‘Verbranding van de linten’ - Take me home - Reisverslag uit Porto, Portugal van Kyana GrootLeven - WaarBenJij.nu

‘Verbranding van de linten’ - Take me home

Door: Kyana

Blijf op de hoogte en volg Kyana

11 Mei 2016 | Portugal, Porto

Ook deze weken zijn snel voorbij gegaan en Porto voelt al helemaal als thuis. Na de 2 weken vrij vanwege Páscoa (Pasen) hadden we weer een week vrij. Dit keer vanwege de tradities van de studenten. 'De verbranding van de linten' is de week waarin de studenten in hun Harry Potter outfit in de spotlights staan. Voor zover ze dat nog niet waren, want de film is gebaseerd op hun en ook de beroemde boekenwinkel die in de film voorkomt situeert in Porto. Het is een soort ongeschreven regel dat de studenten geen college hebben, omdat alleen de studenten van Porto en Coimbra deze traditie praktiseren en simpelweg niet naar de lessen gaan. Ik heb dan ook via via moeten horen dat ik in die week vrij zou zijn, want het stond niet op de academische kalender. Het grappige is dat iedereen hier lid is van deze ene studentenverenging, maar elke universiteit heeft wel zijn eigen clan binnen deze groepering. De eerstejaars worden in deze week op een officiële manier ingeluid in de academische wereld. Ze mogen voor het eerst de Harry Potter outfit dragen in plaats van de lelijke shirtjes. In het centrum is er op een dag in deze week een uitgebreide parade waarin alle universiteiten zich in hun eigen kleuren presenteren (rechten is hier ook rood). Er zijn ontelbaar veel universiteiten en hogescholen (wat hier ook universiteit wordt genoemd) hier, waardoor de parade de hele avond duurt. De studeren die dit jaar afstuderen dragen een hoed en stok in diezelfde kleur bij zich en ook de lint om hun ‘tas’ is in die kleur. Op de lint schrijven vrienden en familie hun wensen voor de student (of deze ‘verbrand’ zou worden is meer een mythe). Overal zie je de studenten met de stok 3x slaan op de hoed en tegelijk spreken ze dan wensen ui voor die student. Sommige hoeden zijn kapotgeslagen en vervolgens met tape gerepareerd. Gewoon doorgaan met elkaar het beste wensen. Elke avond is er de hele nacht een festival in zowel het centrum als in Queimódromo, het terrein naast Parque da Cidade met optredens, kermis, eten en drank. Elke Uni heeft zijn eigen kraampje en er is een grote tent waar een DJ is. Oh jawel. Die Portugezen weten wel hoe te feesten en de studenten al helemaal. En alles met elkaar, door elkaar en 8 dagen lang. Ik heb maar 2 dagen/avonden van deze ‘Queima das Fitas’ meegemaakt, omdat ik liever meer van de wereld (oke, alleen Portugal..) zie.

De reis naar Açores was geweldig. Ook daar waren weer verschillende Katholieke tradities voor Senhor Santo Cristo (De Heer Jezus Christus). Het leek net kerst in Mei. Het plein in het centrum met de kerk eromheen was helemaal versierd met lichten en bloemen en er was vuurwerk en een live-orkest. Ik had geen idee dat Portugal nog een groep van eilanden heeft in de Atlantische oceaan. De eilanden van acores staan bekend om de prachtige natuur (valeien, rivieren etc) die van vulkanische oorsprong zijn. De andere eilandengroep Madeira (daar is Cristiano Ronaldo geboren, leuk om te weten) is meer toeristisch en heeft mooiere stranden. Een ervaring om nooit te vergeten en vooral een plek om terug te gaan omdat we maar 1 eiland hebben gezien. Er zijn ook walvissen of dolfijnen te bekijken in Azoren, maar daar was helaas geen tijd (en geld) meer voor. We hebben een auto gehuurd en genoten van de bergachtige groene wegen, het groenblauwe water, de watervallen en heetwater rivieren, en thermozwembaden. Een hele verfrissing voor de ziel! Wat wel nodig is voordat de examenweken van start gaan. En dit deel van Portugal is ook nog eens een stuk goedkoper, omdat de belastingen daar een stuk lager zijn dan het Portugal op land (18% in plaats van 23%). Hierdoor kun je al een compleet 3 gangenmenu met 2 alcoholische drankjes hebben voor maar 15-20€. En ook de tickets vanaf Porto zijn met Ryan air zelfs voor een student betaalbaar.

Toch mis ik het Hollandse... De Goudse Kaas, het brood van Albert Heijn, de Nederlandse zuivelproducten. De bitterballen. Bavaria bier in plaats van steeds Super Bock of Sagres. De chocolademelk van Chocomel en de stamppot met een heerlijke rookworst. En natuurlijk de blonde lange dames en heren, ook al voel ik me zelfs qua lengte en uiterlijk meer thuis hier... En ik mis mijn fiets! Want fietsen is hier meer een sport dat je in het park doet om bewust calorieën te verbranden. We verplaatsen ons met bus, maar omdat deze soms maar tot een uur 9pm rijden nemen we na een gezellige avond de Uber.

De Uber taxi's in Porto zijn stukken goedkoper dan de reguliere taxi's. Ook zijn de auto's een stuk nieuwer en zijn de chauffeurs stukken aardiger. Ze vragen geen extra geld voor ‘extra’ werkzaamheden en ze spreken tenminste Engels. Toch is er een grote haat tegen de Uber taxi's en hebben de gewone taxi's ook hier meerdere malen geprotesteerd of zelfs met stenen gegooid of passagiers verwond (vernomen via mijn Tax Law Professor). Vandaar dat je goed moet oppassen waar je de Uber bestelt, niet in de buurt van de taxi's.
Er is namelijk nog geen wet dat het bieden van taxi diensten verbiedt, maar er is er ook geen wet dat het toelaat. De taxi-bedrijven zijn echter naar de rechter gestapt, omdat de Uber taxi's vanwege die leemte in de wet bepaalde 'dure' vergunningen niet hebben. En ook hebben ze geen officiële Veiligheidsvergunning etc. De rechter had de ubers illegaal verklaard of in elk geval bepaald dat ze niet meer mogen rijden, maar of het nou legaal is of niet, nobody cares want ze rijden nog steeds! We zullen het zien. Ik zal binnenkort in elk geval eindelijk mijn moeder en broertje weer eens zien en ook eens de hoofdstad van dit land bezoeken!

Até a próxima vez e boa semana!